miércoles, 7 de octubre de 2015

Societat del coneixement

Vivim en una societat liquida tal com ens indica el sociòleg Zygmunt Bauman (2002), sotmesa a canvis constants i noves demandes.Avancem a una velocitat incalculable i per aquest motiu hem d'assolir diferents reptes com a societat.Un d' aqquest reptes és la implantació de noves tecnologies que comporten noves formes de fer.

Avui dia està normalitzat el fet que cada individu que pertany a la societat tingui al seu abast un aparell electrònic com a mínim. De fet en la manera de com hem integrat les tecnologies a la nostra vida seria inconcebible passar un dia sencer sense estar connectat a cap tipus de xarxa social.
Però com influeix tot això al sistema educatiu?

Podríem dir que l'educació és una entitat important dins del nostre estat de benestar que mou la societat, així com el mercat, l'estat, la família i la comunitat que conformen i fan possible que les nostres polítiques socials estiguin compostes per aquestes entitats. Per tant podríem dir que la necessitat d'educar i ser educat és un fet de gran rellevància que forma part de la societat dels nostres dies. Per això el sistema educatiu s'ha vist en el repte d'integrar aquestes tecnologies al seu afer diari. A causa de la irrupció de les TIC, ha suposat un canvi per complet en el sistema de producció, gestió i transmissió de la informació dins de l'àmbit escolar. Com a resultat, saber com abordar i gestionar l'educació en relació amb els medis davant del procés d'ensenyança i aprenentatge ha suposat problemàtiques, qüestions, dubtes i interrogants. Parlem doncs de problemàtiques com: l'autoritat associada a un expert o a un col·lectiu, la superficialitat del coneixement o la lectura exploratòria, la inestabilitat dels documents i la seva naturalesa canviant, la informació inabastable i el seu creixement potencial, els drets d'autor i la lliure adaptació per crear nous continguts, la democràcia informativa on tothom té veu i pot participar, l' accés global d' informació a la qual podem accedir, el respecte a la privacitat i finalment el paral·lelisme o no sobre la nostra identitat laboral o personal.



Com a educadors/es no podem jugar a ser deus però  que podem incidir a què les nostres accions ajudin a millorar l' educació dels nostres infants, deixant de banda la criticada educació per Gimeno Sacristan (2008) on es desenvolupen competències enteses com a professionals i ocupacionals i donem pas a formar ciutadans i professionals futurs aportant competències transversals que els hi ajudin a desenvolupar-se en una societat de canvi constant.



BIBLIOGRAFIA:

  • Bartolomé, A. y Grané, M. (2013). Interrogantes educativos desde la sociedad del conocimiento. En Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 31 (1), pp.73-82.
  • Cano Hila, A.(2015-2016). Estat del benestar i polítiques educatives i familiars.Power Point. Departament teoria sociològica. Universitat de Barcelona.
  • Cano Hila, A.(2015-2016)Transformacions socials i canvis en les relacions i estils de vida.De la societat industrial a la societat post-industrial.Power Point. Departament teoria sociològica. Universitat de Barcelona.
VALIDESA I FIABILITAT DE LES FONTS:

Pel que fa a la cerca d'informació per dur a terme aquesta petita intervenció he utilitzat un article sobre els interrogants educatius des de la societat del coneixement escrit pel doctorat i llicenciat en ciències de l'educació i en filosofia Antonio Bartolomé. Va ser professor d'ensenyança primària l'any 1972 a València, després va començar a treballar el 1988 com a professor titular a la Universitat de Barcelona i en l'actualitat està acreditat com a catedràtic.
Les altres dues fonts que he utilitzat són documents en format Power Point realitzats per la professora del departament de sociologia de la Universitat de Barcelona Cano Hila Ana Belén, actualment imparteix l'assignatura de sociologia de l'educació. És llicenciada en pedagogia i forma part d' una comunitat creada per la Universitat de Barcelona anomenada CRIT dedicada a la investigació i docència en sociologia i economia centrada en la dimensió urbana.


Licencia de Creative Commons
Societat del coneixement by Rebeca Lorente is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional License.
Creado a partir de la obra en http://alfabetitzaciodigital25.blogspot.com.es/2015/10/societat-del-coneixement.html.

0 comentarios:

Publicar un comentario

 

Sample text

Sample Text

Sample Text

 
Blogger Templates